گیاهان و ادویه جات

در طول تاریخ ، گیاهان و ادویه ها نقش بسزایی در معرفی فرهنگ جوامع داشته اند. آنها درطبخ غذاهای خوش طعم ومعرفی سرآشپزهای محبوب نقش مهمی را ایفا می کنند. اروپایی ها برای ادویه جات ارزش زیادی قائل بودند و از قدیم الایام تجارت ادویه در میان آنها رونق بسیاری داشته است.همچنین ادویه جات در جلوگیری از فساد مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این ، داروهای گیاهی به دلیل قدرت درمانی طبیعی خود مشهور هستند و در بسیاری از مراسم و اعیاد و جشنها در فرهنگ های مختلف نقش اساسی داشته اند. از لحاظ علمی ثابت شده است ، مزایای پخت و پز با گیاهان و ادویه ها فراتر از افزودن طعم و رنگ به غذاها است. مطالعات متعدد، اطلاعات زیادی در مورد خواص دارویی برخی گیاهان و ادویه ها ارائه داده است. به عنوان مثال ، طبق مطالعات،  سیر دارای خواص دارویی زیادی از قبیل کاهش کلسترول ، فشار خون و …می باشد . همچنین در یک مطالعه  اخیر انجام شده،  فواید زردچوبه  برای درمان آرتریت روماتوئید نشان داده شده است. مطالعه مشابه دیگری در مورد زردچوبه اثرات ضد سرطانی پستان آن  را گزارش کرده است.

وجه تمایز گیاهان دارویی و ادویه جات چیست؟. به طور کلی، گیاهان دارای برگ هستند و شکل ظاهری گیاه را دارند  و ادویه ها خشک و آسیاب شده هستند و می توانند شامل ریشه ، جوانه ، دانه یا میوه های گیاهان و درختان باشند  و معمولاً به عنوان پودر در فروشگاه های مواد غذایی یافت می شوند. با این حال، تعریف مشخصی در تمایز گیاهان و ادویه ها وجود ندارد. طبق انجمن تجارت ادویه جات آمریکا ، ادویه جات تحت عنوان هر ماده گیاهی به صورت کامل ، شکسته یا آسیاب شده برای اهداف چاشنی تعریف می شوند. در مقالات بعدی شرح مفصل تری از گیاهان دارویی و ادویه جات و مثالهایی از آن ارایه می گردد.

 

Reference:

Kiah J. Farr, Yuri Nakagomi and Nobuko Hongu, Season For Health: A Guide For Using Herbs and Spices For Your Home Cooking. The University of Arizona. College of Agriculture and life Sciences. October 2015

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *